Wagenparkscans milieuzone onbetrouwbaar

Voor het bepalen van het effect van de milieuzone heeft de gemeente door TNO zogenaamde wagenparkscans laten uitvoeren. Hierbij worden op een aantal locaties alle kentekenplaten van langsrijdende auto´s gefotografeerd. Daarna wordt bekeken op wat voor brandstof ze rijden en in welke euroklasse ze vallen.

Eind 2011 is er een eerste wagenparkscan geweest. Op basis hiervan zijn voorspellingen gedaan over de effecten van een in te voeren milieuzone. Op basis hiervan heeft Utrecht besloten de milieuzone in te voeren.
In de zomer van 2014, dus een half jaar vóór de invoering van de milieuzone, is er een tweede wagenparkscan uitgevoerd. Vergelijking van deze 2 scans levert een aantal opmerkelijke zaken op.

Allereerst blijkt dat er in 2014 geen euro 6 diesel personen- en bestelwagens meer rondrijden, terwijl deze auto´s in 2011 nog ca 8% van het wagenpark uitmaakte.
Volgens de scan uit 2011 maakten de door de milieuzone te weren auto´s nog 1,4% van het wagenpark uit. In 2014 was dat gestegen naar 2,1%. Wethouder Van Hooijdonk noemde onlangs in het AD/UN zelfs een getal van 4,4%. Dit alles zou er op moeten wijzen  dat het wagenpark tussen 2011 en het moment van de invoering van de milieuzone alleen maar viezer is geworden. Dit dus ondanks de ca € 10 miljoen die door de gemeente uitgegeven is aan slooppremies voor vieze oude auto´s.

Het aantal oude diesels van 25 jaar en ouder blijkt echter met ruim 70% te zijn afgenomen. Dat is wel aannemelijk omdat voor deze categorie de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting is komen te vervallen. Daartegenover staat dat het aantal diesels euro 2 verdrievoudigd is, hetgeen onwaarschijnlijk lijkt.

scans

Het zijn deze nogal onverwachte uitkomsten die de vraag doet rijzen of deze wagenparkscans wel voldoende betrouwbaar zijn.
En of je op basis ervan kunt besluiten om een milieuzone in te voeren.

Links:
wagenparkscan 2011
wagenparkscan 2014

Dit bericht is geplaatst in milieuzone. Bookmark de permalink.